S A H A B A T

Wanita Dan Aurat

Assalamualaikum blogger kacak lagi kiut semua . Semoge kite semua sentiase dibawah lindungan Allah .
Entry ain kali nie tidak ada kene mengene dengan sesiapa , sekadar untuk berkongsi apa yang ain tahu dan ape yang sepaptut nye kita sebagai wanita lakukan sebagai muslimah islam . Bukan hendak menyindir @ perli sesiapa , sama ada kawan blog , facebook mahukan dekat manemane yang bukak blog ain nie . Entry nie sekadar untuk kita samasam ubah diri kita jadi yang lebih baik dan terbaik di hadapan Allah . Walau ada dikalangan muslimah islam berniqab , ta bererti niqabis sempurna dan tidak melakukan dosa . Niqab bukan lah untuk melawa atau pakai sekadar cantik , tapi untuk dari fitnah dunia . Kita kadang kadang lalai dengan fitnah duniawi . Contoh :
"Lelaki : Awak cantik laah dengan pakaian awak macam nie , make up awak nampak awak lebih cantik , mate awak menawan tertawan lha" .

Wahai kaum hawa , jangan terpedaya dengan hasutan syaitan dan emosi , INGAT , lawa dan cantik kita di dunia bukan laah milik kita . macam contoh yang ain bagi dekat atas tue , dengan hanya satu pujian kaum adam dah menjadi fitnah kepada kaum hawa . Kepada keluarga tersayang dekat luar sane dan juga untuk diri ain sendiri , kita tak tahu bila datangnya malaikat maut untuk menjemput kita balik ke tempat asal kita . Selagi allah taak tarik 2 nikmat terbesar dalam hidup kita , iaitu Nikmat Iman dan Nikmat Islam . Sama-sama kita sedar akan kesilapan dan kelalaian yang telah kita lakukan dekat dunia nie . Jangan sampai allah tarik satu satu nikmat yang telah dia kurniakan untuk kita di dunia ini . 

Untuk kaum adam , jagalah permandangan anda , jaga nafsu dan emosi anda , jangan kerana anda kaum hawa dicampakkan  ke dalam neraka , Nauzubillah .

Asma’ bint Abi Bakr datang bertemu Nabi s.a.w. dalam keadaan pakaiannya nipis sehingga nampak kulit badannya, lalu Nabi s.a.w. pun berpaling daripadanya dan bersabda: “Wahai Asma’, seorang perempuan yang telah sampai haidh (baligh) tidak boleh dilihat (hendaklah bertutup) pada badannya melainkan ini dan ini” (sambil baginda menunjukkan ke arah wajah dan kedua pergelangan tangannya). (Riwayat Abu-Dawud

 Wahai anakku Fatimah! Adapun perempuan-perempuan yang akan digantung rambutnya hingga mendidih otaknya dalam neraka adalah mereka itu di dunia tidak mahu menutup rambutnya daripada dilihat oleh lelaki yang bukan mahramnya. [Hadis riwayat Bukhari dan Muslim]

Wahai Nabi, suruhlah isteri-isterimu dan anak-anak perempuanmu serta perempuan-perempuan yang beriman, supaya melabuhkan pakaiannya bagi menutup seluruh tubuhnya (semasa mereka keluar); cara yang demikian lebih sesuai untuk mereka dikenal (sebagai perempuan yang baik-baik) maka dengan itu mereka tidak diganggu. Dan (ingatlah) Allah adalah Maha Pengampun, lagi Maha Mengasihani." (Surah Al-Ahzab:59)

8 comments:

ejulz said...

Terima kasih di atas peringatan. :)

Unknown said...

betul... nak jaga aurat sebenarnya bukan mudah.... kena perhati betul2.....

shar90 said...

byk ilmiah terisi dlm blog ain nih... hee
yg lalai blh diigatkan balik... sye sbg laki pon kene tau nih :D

kay_are said...

puji macam tu pun tak boleh eh? baru aku tau.. thanks atas peringatan ye..

Unknown said...

setuju dengan entri ini :)
peringatan untuk wanita.

jom awak join contest dari saya,62 hadiah di tawarkan untk 16 pemenang.ngee~

http://diarionlinenurul.blogspot.com/2013/04/contest-header-paling-meletop-2013-by.html

faiq said...

hehe..lelaki klo kt fb, suke sgt post psl aurat perempuan...tp aurat sendiri x jaga

Busyra Takiyudin said...

follow sini. n trima kaseh atas peringatan

Unknown said...

salam kunjungan balas... terima kasih atas entri yg mengingatkan kepada yg telah lupa...

ini link untuk ain donlod quran full apk : http://www.4shared.com/android/bggpge1l/comguidedwaysiQuranPro47.html

SHout



All right reserved by me @ Copyright protected Blog Rahsia Pelangi Edited by Caersasuke